Zapraszamy do składania dokumentów na zwrot podatku z Irlandii za rok 2013!

Najczęstsze pytania:

1. Co to jest Podatek Awaryjny (Emergency Tax)?
  2. Kiedy rozpoczyna się rok podatkowy?
  3. Jakie dokumenty niezbędne są do ubiegania się o zwrot podatku?
  4. Co to jest PPS (Personal Public Service)?
  5. Co to jest formularz P45?
  6. Co to jest formularz P50?
  7. Co to jest formularz P60?
  8. Co to jest Statement of Earnings?
  9. Czy zawsze powinienem otrzymywać odcinek wynagrodzenia (payslip) od pracodawcy?
  10. Do kiedy mogę rozliczyć się z irlandzkiego podatku?
  11. Ile muszę czekać na zwrot podatku?
  12. Ile procent podatku odzyskam?
  13. Co to jest Tax Credit?
  14. Czy można odzyskać podatek, jeśli płacony był tylko u jednego z dwóch pracodawców?
  15. Jaki jest koszt usługi związanej z odzyskaniem podatku z Irlandii?
  16. W jakiej formie otrzymam zwrot podatku?
  17. Do kiedy należy złożyć zeznanie podatkowe w irlandzkim urzędzie?
  18. Co powinienem zrobić w sytuacji, gdy nie otrzymałem od pracodawcy dokumentu P45 ani P60?
  19. Czy w deklaracji podatkowej muszą zostać uwzględnieni wszyscy pracodawcy?
  20. Czy muszę wykazać w polskim Urzędzie Skarbowym dochody z Irlandii?
  21. Kto może się ubiegać o zwrot podatku?

Odpowiedzi:

1. Co to jest Podatek Awaryjny (Emergency Tax)?

Podatek Awaryjny jest podstawą potrąceń podatkowych stosowanych przez pracodawcę w sytuacji, gdy:

• dana osoba nie otrzymała za dany rok podatkowy zaświadczenia o Kredytach Podatkowych i Limicie Stawki Podstawowej, bądź Karty Podatkowej (Tax Deduction Card) lub formularza P45 za bieżący rok
    • pracownik przedłożył pracodawcy wypełniony formularz P45 wskazujący, że zastosowanie ma mieć stawka podatku awaryjnego
    • pracownik przedłożył pracodawcy wypełniony formularz P45 bez numeru PPS i bez wskazania, że zastosowanie ma mieć stawka podatku awaryjnego.
  2. Kiedy rozpoczyna się rok podatkowy?

Rok podatkowy rozpoczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia.

3. Jakie dokumenty niezbędne są do ubiegania się o zwrot podatku?

Aby ubiegać się o zwrot podatku z Irlandii niezbędne jest przedstawienie oryginału dokumentu P45, P60 lub Statement of Earnings od każdego pracodawcy oraz kserokopii paszportu (strony z danymi). Rozliczenie może być dokonane również na podstawie ostatnich payslip-ów (wówczas konieczne jest podanie dokładnej nazwy i adresu pracodawcy). Przy wysokich dochodach zwrot może być wyższy, jeśli dostarczysz oryginalne, imienne rachunki za zakwaterowanie.

4. Co to jest PPS (Personal Public Service)?

Jest to Twój osobisty numer identyfikacji podatkowej.
    UWAGA: Do rozliczenia podatków z Irlandii konieczne jest posiadanie numeru PPS.

5. Co to jest formularz P45?

Formularz P45 jest dokumentem, który otrzymuje się od pracodawcy z końcem zatrudnienia. Zawiera informacje o całkowitej kwocie otrzymanego wynagrodzenia oraz całkowitej kwocie zapłaconego podatku.

Formularz P45 może być potrzebny do następujących celów:

• ubiegania się o refundację podatku będąc osobą bezrobotną
    • ubiegania się o Świadczenia Socjalne (Social Welfare Benefits)
    • przedłożenia nowemu pracodawcy w celu uniknięcia płacenia podatku awaryjnego
  6. Co to jest formularz P50?

Formularz P50 (FIRST CLAIM FOR TAX REPAYMENT DURING UNEMPLOYMENT) jest dokumentem, który przedkłada się w Urzędzie Skarbowym, będąc osobą bezrobotną, czyli nie zatrudnioną na terenie Irlandii.

7. Co to jest formularz P60?

Formularz P60 jest dokumentem wystawianym przez pracodawcę. Zawiera on potwierdzenie szczegółów płacy pracownika, podatku i składek PRSI za dany rok podatkowy. Formularz ten musi być wystawiony wszystkim pracownikom pozostającym w stosunku zatrudnienia w dniu 31 grudnia.

8. Co to jest Statement of Earnings?

Statement of Earnings to pisemne oświadczenie pracodawcy o wysokości Twojego dochodu i kwocie potrąconego podatku (pismo wystawiane na papierze firmowym - podpisane i opieczętowane). Oryginał tego dokumentu może zastąpić formularz P45/P60.

Każdy pracownik musi otrzymać payslip od swego pracodawcy za każdym razem, gdy na jego rzecz dokonuje się wypłaty wynagrodzenia. Na odcinku tym przedstawione są wszystkie szczegóły potrąceń z zarobków, takich jak podatek i PRSI.

10. Do kiedy mogę rozliczyć się z irlandzkiego podatku?

Rozliczyć podatek możesz do 3 lat wstecz (obecnie 2012, 2011 i 2010). Jeśli w bieżącym roku podatkowym także pracowałeś w Irlandii, lecz powróciłeś na stałe do kraju możesz ubiegać się o zwrot podatku nawet za 2013 rok.

11. Ile muszę czekać na zwrot podatku?

Procedura zwrotu trwa zazwyczaj około 3 miesięcy. Czasem termin ten jest krótszy. W przypadku rozliczenia na podstawie payslip-ów proces zwrotu podatku trwa dłużej, w zależności od czasu w jakim urząd uzyska potrzebne dane bezpośrednio od pracodawcy.
    Ważne: niestety nie mamy wpływu na tryb pracy poczty ani urzędu skarbowego, dlatego też nie możemy zagwarantować, że otrzymasz swój zwrot w terminie do 3 miesięcy.

12. Ile procent podatku odzyskam?

Otrzymasz zwrot 100% zapłaconego podatku dochodowego w Irlandii pod warunkiem, że Twoje dochody w danym roku podatkowym nie przekroczyły kwoty, która na każdy rok ustalana jest przez urząd podatkowy. Poniżej przedstawiamy kwoty, o których mowa:

2011 - 16 500 Euro
    2010 - 15 028 Euro
    2009 - 15 028 Euro

13. Co to jest Tax Credit?

Tax Credit jest to tzw. ulga podatkowa, która służy zmniejszeniu zobowiązania podatkowego. Przy podjęciu pierwszej pracy w Irlandii otrzymasz Certyfikat Ulg Podatkowych (Certificate of Tax Credits). W nim zawarte są informacje niezbędne dla pracodawcy dotyczące limitu stawek podatkowych.

Tak, możesz ubiegać się o zwrot podatku, nawet jeśli był on płacony tylko u jednego pracodawcy. Jednak w zeznaniu podatkowym muszą zostać wykazane łączne zarobki ze wszystkich miejsc pracy.

15. Jaki jest koszt usługi związanej z odzyskaniem podatku z Irlandii?

Do wyboru masz dwie opcje płatności:

• opcja A (płatność z góry) - jest to 10% + VAT od szacowanej kwoty zwrotu, jednak nie mniej niż 62 Euro brutto
    • opcja B (płatność z dołu) - jest to 15% + VAT od otrzymanej kwoty zwrotu, jednak nie mniej niż 74 Euro brutto

W przypadku rozliczenia na podstawie ostatniego payslipa pobierana jest dodatkowa opłata wysokości 25 Euro brutto.

16. W jakiej formie otrzymam zwrot podatku?

Jeśli wybierzesz opcję płatności z góry zwrot możesz otrzymać w formie czeku na wskazany przez Ciebie adres (możesz zlecić nam zrealizowanie czeku), bądź też przelewem na Twoje konto w Irlandii.

Jesli wybierzesz opcję płatności z dołu zwrot zostanie przelany na podane przez Ciebie konto złotówkowe.

17. Do kiedy należy złożyć zeznanie podatkowe w irlandzkim urzędzie?

Zeznanie podatkowe w irlandzkim urzędzie możesz składać przez cały rok.

UWAGA!

Możliwe jest już składanie zeznań podatkowych za 2013 rok, pod warunkiem, że nie planujesz ponownego wyjazdu do Irlandii w tym roku.

Jeśli nie otrzymałeś od pracodawcy dokumentu P45, ani P60 koniecznie skontaktuj się z nim i poproś o jego wystawienie. Dokumenty te mogą być ewentualnie zastąpione przez tzw. Statement of Earnings. Możliwe jest również rozliczenie na podstawie ostatnich payslip-ów.

19. Czy w deklaracji podatkowej muszą zostać uwzględnieni wszyscy pracodawcy?

Tak, w zeznaniu podatkowym należy wykazać wszystkich pracodawców.

20. Czy muszę wykazać w polskim Urzędzie Skarbowym dochody z Irlandii?

Tak, wszystkie dochody osiągnięte poza granicami kraju muszą być w polskim Urzędzie Skarbowym wykazane, także z Irlandii.

21. Kto może się ubiegać o zwrot podatku?

Rozliczamy wyłącznie osoby, których jedynym źródłem zatrudnienia była umowa o prace. Jeżeli oprócz dochodów z tytułu zatrudnienia posiadałeś jakiekolwiek dochody z samozatrudnienia (kontrakty budowlane, własna działalność gospodarcza) w celu rozliczenia musisz złożyć całoroczne zeznanie podatkowe, w którym zobowiązany jesteś rozliczyć wszystkie (łącznie z polskimi) dochody uzyskane w danym roku podatkowym.Na tej podstawie urząd skarbowy oblicza i przyznaje ewentualne zwroty podatku.

kurs walut
waluta aktualny kurs
1 USD 3,6434
1 EUR 4,4727
1 GBP 5,6976
1 AUD 2,9743
1 SEK 0,4715
1 NOK 0,4954
1 DKK 0,6003
Doradztwo Finansowe MAG-TAX Agnieszka Mikulska
Centrala Łódź:
ul. Rewolucji 1905 r. nr 59    90-216 Łódź    tel/fax: (42) 6 311 311

Zostaw wiadomość a my się z Tobą skontaktujemy!

Imię i nazwisko *:
Telefon: