Zmiany w holenderskim urzędzie

ZMIANY W PRAWIE PODATKOWYM W HOLANDII – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Od kilku lat Holandia to jedno z trzech państw, obok Wielkiej Brytanii i Niemiec, które Polacy wybierają najczęściej jako cel swojej emigracji zarobkowej. Do roku 2015 rozliczenie z zagranicznym urzędem Belastingdienst nie przysparzało większych problemów, jednak wraz ze zmianami w holenderskim prawie podatkowym, podatnik musi dopełnić więcej formalności, aby uzyskać zwrot nadpłaconego podatku.

CZEGO WŁAŚCIWIE DOTYCZĄ TE ZMIANY?

Są one skierowane przede wszystkim do cudzoziemców czyli tzw. „buitenlands belastingplichtige”. Główną zmianą jest odebranie niektórym podatnikom możliwości rozliczenia się na takich samych zasadach, jakie przysługują rodowitym Holendrom. Do tej pory większość polskich obywateli mogła korzystać z różnego rodzaju odliczeń i ulg. Niestety wraz ze zmianami wprowadzonymi 1 stycznia 2015 roku, korzyści te przestały przysługiwać wielu podatnikom. Chodzi głównie o pracowników, którzy wyjeżdżali do Holandii na prace sezonowe. Jednak w przypadku, gdy dana osoba uzyska status rezydenta, tj. gdy minimum 90% dochodów w ciągu roku podatkowego będzie pochodziło z Holandii, wtedy będzie nadal traktowana na tych samych zasadach co obywatele Holandii, co gwaranuje skorzystanie z ulg podatkowych.

Kolejną zmianą, o której należy wspomnieć jest to, że rozliczając się z dochodów holenderskich należy również wykazać dochody uzyskane w Polsce. Nie oznacza to, że osoba pracująca zarówno w kraju jak i za granicą jest zobowiązana do zapłaty podwójnego podatku, po prostu Urząd Skarbowy w Holandii wymaga ujawnienia w zeznaniu rocznym wszystkich dochodów.

W JAKI SPOSÓB NALEŻY WYKAZAĆ DOCHODY Z POLSKI?

Muszą one zostać uwzględnione na formularzu Belastingdienst, czyli Zaświadczeniu o dochodach w danym roku podatkowym.

W takim razie, jakie kroki należy podjąć, aby rozliczyć się z Urzędem Skarbowym w Holandii?

1. Po pierwsze, dochody z Holandii należy wykazać w polskim Urzędzie Skarbowym na PIT36ZG. Aby wypełnić to zeznanie potrzebny jest dokument potwierdzający dochody uzyskane w Polsce (WAŻNE! Jeśli podatnik nie uzyskał dochodów w Polsce, mimo to nadal ma obowiązek rozliczyć się z polskim fiskusem z dochodów z Holandii), oprócz tego Jaaropgave od każdego holenderskiego pracodawcy oraz dokładne okresy pracy w Holandii.

2. Wraz z wypełnionym PIT36ZG w Urzędzie Skarbowym należy złożyć Zaświadczenie o dochodach w Polsce za dany rok podatkowy (poczynając od roku 2015), podbity i podpisany formularz zostanie wydany w ciągu kilku dni od daty złożenia.

3. Jeżeli dopełniliśmy wszystkich formalności w polskim Urzędzie Skarbowym, następnie warto udać się do jednostki specjalizującej się w zwrocie podatku z zagranicy, która pomoże w dopełnieniu formalności bezpośrednio z Urzędem Skarbowym w Holandii.

Zachęcamy do skorzystania z usług Doradztwa Finansowego MAG-TAX. Bezpłatnie oszacujemy zwrot oraz pomożemy Ci w rozliczeniu od początku do końca.